Blessures

Badminton: blessures


  Blessurepreventie! Badminton is leuk en gezond! Meestal....want een blessure kan veel ellende veroorzaken. Gelukkig kunnen eenvoudige maatregelen veel blessures voorkomen.

Badminton kent een aantal specifieke blessures, die het meest voorkomen staan hieronder :

 
  • Enkelbanden verrekken en/of scheuren :
    Niet in balans zijdelings landen op de voet bij het uitstappen. Slecht, niet steunend schoeisel. Slechte coördinatie.

  • Blaren op hand en voeten :
    Hand: normaal in het begin van het seizoen of bij beginners voordat eeltvorming ontstaat. Versleten grip waar de omwikkeling van stuk is. Te veel knijpen in het racket. Voeten: draaien op de bal van de voet en/of de grote teen. Schuiven in de schoen, versleten sokken en/of plooien in de sokken.

  • Spierpijn/spierkramp :
    Slecht gedoseerde training. Slechte warming-up. Belasting van spieren die ze niet gewend zijn (zwaardere belasting, andere bewegingen).

  • Spierverrekking/Spierscheuring :
    Onvoldoende warming-up (rekken). Onvoldoende getraindheid. Koude hal. Oververmoeidheid. Komt in de beenspieren voor bij uitvalspas naar voren eventueel in combinatie met uitglijden. ook te zijn bij plotseling starten en springen.

  • Tenniselleboog :
    Onjuiste techniek. Verkrampt slaan en/of te veel in het racket knijpen. Hierdoor raken de pezen van de strekkers van de pols en vingers aan de buitenzijde geïrriteerd door overbelasting.

  • Achillespees: ontsteking en scheuring :
    's Morgens pijn bij het opstaan die aanvankelijk daarna verdwijnt. Zwelling 5 cm boven de aanhechting. Drukpijn. Kraken gevoel in de pees. Scheuring: deze kan gedeeltelijk of totaal zijn. Hevige pijn bij het ontstaan en bij de belasting van de kuitspier, vooral bij een gedeeltelijke scheuring. Er ontstaat een zwelling.

    Voor meer informatie NBB Blessures

Blessurepreventieve maatregelen voor Badminton:
 
  • Sportschoenen

    Een badmintonschoen is een zaalsportschoen. Bij een goede schoen is de schokdemping over de gehele zool verspreid. Een goede badmintonschoen moet voldoende steun en stabiliteit bieden, met name rond de hielkap, om zodoende achillespeesblessures te voorkomen;maar ook aan de bovenzijde moet er voldoende stabiliteit gecreëerd kunnen worden.

  • Warming-up/cooling-down

    Bij het badmintonnen worden spieren, pezen en gewrichten intensief belast. Niets aan de hand, als tenminste met een goede warming-up wordt begonnen! Een goede warming-up zorgt ervoor dat de spieren warm en soepel worden. Het is zowel fysiek als mentaal een prima voorbereiding op de komende lichamelijke inspanning. Daardoor neemt de kans op acute en chronische sportblessures aanzienlijk af.

  • Techniek

    De kans op een badmintonblessure wordt niet alleen verkleind door een optimale algemene fitheid, maar ook door het aanleren van de benodigde sportspecifieke vaardigheden, oftewel technieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan loop- en slagtechnieken. Een goede techniek zorgt ervoor dat de badmintonner de benodigde vaardigheden optimaal kan uitvoeren met de minste kans op acute of chronische overbelasting
Privacyverklaring  |  BC Thuve - Dé badmintonvereniging uit Duiven  |  Mijn cookie toestemming intrekken